Nå lager elevene ved 7.trinn vindmøller og solcellepaneler på Energisenteret.

img_0018

Det er mer aktivitet enn vanlig i Energisenterets auditorium denne høsten. Elever fra 7.trinn er fordelt to og to sammen. En blå eske ligger på bordet mellom dem. De har allerede fått beskjed om hva som skal gjøres; bygge lego. Men ikke den tradisjonelle legoen, selv om bitene er like, er det også en vesentlig forskjell. Det er ikke fri utfoldelse og kreativitet som er i sentrum, her er det læring om fornybar energi, og da spesielt vind- og solenergi. To energikilder det satses mer på en noen gang.

For senteret, som har fokus på vannkraft og andre fornybare energikilder, ville nok også vannkraft vært aktuelt, men her finnes det foreløpig ikke læringssett, hverken av lego eller andre produsenter, som kan brukes på en god måte. Det jobbes imidlertid med å løse floken, for vannkraft må en av verdens aller største nasjoner på det «hvite kullet» lære bort til elevene.

Opplegget har satt seg

I auditoriet sitter elvene og følger oppskriften til punkt og prikke, ikke ulikt jobben mange av oss eldre må igjennom når en ny hylle fra Ikea skal monteres – det må gjøres skikkelig med en gang. Praten går løst og fast. Det diskuteres. Noen deler oppgavene todelt, mens andre jobber sammen. Av og til mangler det en del eller to, men med et stort reservelager, går det forbausende bra, de aller fleste er dessuten flink i å legge tilbake på riktig plass, slik at alt er på plass når neste skoleklasse kommer.

– Vi hadde enkelte utfordringer i starten av skoleåret. Men etter litt prøving og feiling, sitter nå undervisningsopplegget bra, sier markedskonsulent ved Energisenteret, Jarle Hovland som synes det er topp at senteret nå tilbyr flere læringsopplegg for elevene.

Når vindmøllene og solecellepanelene er ferdig montert, går turen til teststasjonen. Her er det både «vind» og «sol» i form av kraftige lamper og luft fra kompressor. Da skal elevene lade opp ett batteri ved hjelp av fornybar energi. Når batteriet er fulladet, skal elevene tømme det ved å koble til en motor til batteriet som ble ladet ved solenergi, mens vindmøllen kjøres på batteri for å få det utladet.

Solid læring

I dette ligger det mye læring. Fornybar energi er selvsagt i dagens samfunn, hvor global oppvarming er helt sentralt for at det nå satses mer enn noen sinne. I tillegg får elevene gratis lærdom i loven om energikvalitet: Ved alle energioverføringer synker den samlede energikvaliteten. Dermed tar det mye kortere tid å tappe batteri, kontra å lade det.

Det samme går på virkningsgraden. Ikke all energi fra vinden, eller arbeidslampene, går med til å få batteriet ladet. En stor del av vinden går forbi, akkurat som at mye av energien fra lampa går over til varme. Akkurat som elevene lærer at bare opptil 45 prosent av den kjemiske energien i diesel fikk elevene til Energisenteret med buss. Resten går tapt som varmeenergi til omgivelsene.

Foruten nevnte lærdom, føyer også andre elementer i Lego Education seg til læreplanen om teknologi og design. Eleven skal planlegge, bygge og teste mekaniske leker og forklare prinsipper for mekanisk overføringer. De skal også planlegge, lage og teste enkle produkter som gjør bruk av elektrisk energi, og reklamere for ferdig framstilt produkt. I tillegg skal de kunne beskrive livsløpet til et produkt og diskutere i hvilken gra produktet er forenelig med bærekraftig utvikling.

img_0011


img_0004

img_0013


0 Comments

Legg igjen en kommentar

Avatar placeholder

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.