– Mer spennende enn en vanlig mattetime, sier Paal Aaseng Stubbrud

IMG_1495
Kompisene Paal Aaseng Stubbrud og Matias Alexander Myromslien tester ut aktivitetene i «Vannfallet».

Mandag besøkte 7.trinn fra både Sel, Heidal og Dovre skoler Energisenteret i Hunderfossen familiepark. Som en av eierne av Energisenteret, sender Eidefoss 7. og 10.trinn i sitt nettområde til senteret for opplæring i elsikkerhet, elektrisitet, klima/miljø og fornybar energi.

– Dette er veldig interessant, sier Matias Alexander Myromslien (12), som sammen med Paal Asseng Stubbrud (12) utforsker aktivitetene. Begge går de på Heidal skole. Nå bygges det en demning i «Vannfallet». Her kan elevene se hvordan vannkraft fungerer. Når demningen er høy nok, øker vanntrykket som går i rør ned til turbinen og det lages mer strøm. Via generatoren går strømmen ut på nettet og inn i husene. Bygger en demningen høy nok, vil alle tre husene lyse rødt. Gutten skjønner nå prinsippene til vannkraft.

–Dette er mer spennende enn en vanlig mattetime, sier Aaseng Stubbrud idet han setter den siste klossen på demningen og får alle tre husene til å lyse. Ferden fortsetter opp til «Blindebukk», en 12 meter lang tunnel hvor det er stummende mørkt. Her inne må elevene følge naturlydene for å komme seg gjennom. På utsiden står klassekameratene og ser på en skjerm, flirer og ler. De kan nemlig se vedkommende inne i tunnelen som stumler. Bruker hendene for å føle seg fram med en artig knekk i knærne.

Opplegget på Energisenteret varer i 3 timer. Først får elevene en innledning i auditoret. Deretter er det undervisning i utstillingen, før elevene har gjennomgang av forarbeidet de har jobbet med før besøket. De skal også gjennom koblingsoppgaver, både parallell- og serie-koblinger skal behersker før de slippes fritt løs i senteret – ofte dagens høydepunkt. Etter en enorm fornying av Energisenteret til sommeren 2013, fremstår nå senteret som et opplevelsessenter. Ved hjelp av å bruke sin egen kropp og hode, får elevene lære på en annerledes måte enn bak skolebenken. Teori og praksis i skjønn forening.

– Vi har lært mye en ikke kan komme på av seg selv, sier Myromslien ivrig på vei til «Lek med været», et interaktivt spill hvor de besøkende kan lære om ulike værfenomener, men også kjenne vær og uvær på kroppen.

Rundt det runde bordet til «Lek med Været» står Lisa Sletten, Marthe Walkosz og tvillingen Sander og Simen Sletten Nuvstad, alle elever fra Sel skole. Jentenes hår blafrer i vinden som måler rundt 18 meter i sekundet. De dreier for harde livet på dreieskivene på bordet, de vil skape mer vind fra den enorme viften.

– Hva har dere lært om i dag?

– Vi har lært mye rart. Men mest om Energi, elektrisitet og elsikkerhet, ramser firkløveret opp.

Straks har nærmere 40 minutter med fritid gått. Eller ikke helt fritt, elevene har også med seg oppgaver de må besvare ved å bruke utstillingen. De som bare leker feiler, men det gjør også de som bare løser oppgaver. Det er kombinasjonen som gjør at en sitter igjen med mest kunnskap.

På spørsmålet om de ønsker seg en tur tilbake til senteret er de alle samstemte:

– Vi vil tilbake!

IMG_1487
Paal Aaseng Stubbrud bygger en perfekt demning. Kanskje en fremtidig vannkraftingeniør?

IMG_1504
Lisa Sletten, Marthe Walkosz og tvillingen Sander og Simen Sletten Nuvstad lærer om de ulike værfenomener i «Lek med været».

IMG_1471
I «Energitårnet» lærer elevene hva energi er ved å bruke sin egen kropp.

IMG_1478
Hvilken vindturbin som er best egnet til å lage strøm kan være selvsagt, men ikke hvorfor vi bruker den med tre rotorblad. Det handler naturligvis om økonomi.

IMG_1461
Elevene lystrer når veileder Lars Erik Høgvold snakker om vannkraftens eventyrlige historie. Foran ser du «Vannfaller».

IMG_1483
Veileder Hege Andersson sjekker at elevene seriekobler rett.

Categories: Blogg

0 Comments

Legg igjen en kommentar

Avatar placeholder

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.