Onsdag møtte 23 elever i 7.trinn fra Ringebu skole opp på Energisenteret for å lære om vannkraft, fornybar energi generelt, elsikkerhet og miljø og klima. Dagen er delt opp i ulike bolker, hvor de først starter med teori i auditoriet med en påfølgende rundtur i utstillingen, før de deretter får utlevert oppgaver slik at de skal utfolde seg fritt inne på senteret.
– Husk på at de som bare gjør oppgaver eller bare leker i utstillingen bommer, dere skal gjøre litt av begge deler, sier veileder Lars Erik Høgvold før elevene løper ut i utstillingen.
Inne i Vannfallet finner vi Nils Christian Wikstrøm Halvorsen og Bård Ragnvald Johnsen som er i ferd med å løse oppgaver knyttet til vannkraft. Sammen med lærer, Martin Berg, bygger de demning. Det tar noen forsøk før de virkelig skjønner prinsippet, men derfra og ut er den ingen problemer for de to oppvakte guttene som lovpriser senteret:
– Alt sammen her er helt topp, sier Nils Christian Wikstrøm Halvorsen og Bård Ragnvald Johnsen i munnen på hverandre når de svarer på hvordan de trives på Energisenteret.
– Jeg gleder meg skikkelig til å prøve Blindebukk, sier Johnsen, som da omtaler den 12 meter lange “tunnelen” hvor en skal stumle seg fra i mørke. Det eneste en har å forholde seg til er naturlyder som høres foran seg.
– Jeg gleder meg til Energitårnet, sier kompis Wikstrøm Halvorsen som trolig lærer seg hva energi er. For i Energitårnet må man bruke kroppen sin for å gi en kule maksimum potensiell energi. Når kula er på toppen av tårne, går den i en bane før den treffer gulvet med et smell, noe som gir energioverganger.
– Dette er kjempemorsomt! Det er masse å lære og veldig gøy å leke. Dette tilbudet er midt i blinkene for ungene.
– Tror du dette gjør det lettere når de er tilbake på skolebenken?
– Ja, det er fantastisk å se hvordan de koser seg. Jeg tror det er viktig med slike øyeblikk, akkurat som nå når de får bruke klossene og bygge en skikkelig demning hvor de også ser hvordan en kraftanlegg fungerer helt fra vann til strøm i huset, sier Berg som bruker dagen som en introduksjon til temaene de nå skal igjennom på skolebenken.
– Jeg tror det blir lettere å forstå teorien nå når de har gått gjennom prinsippene. Opplegget her er godt lagt opp. Jeg skulle ønske vi også kunne tatt en tur hit etter at vi er ferdig med teorien, sier lærerern.
0 Comments